Make your own free website on Tripod.com

Atok Angah Banjar

          Teka Teki           

             Hai anak anak semua...! Mari kita jawap teka teki di bawah ini. Walaubagaimana pun jawapannya kekadang macam tak logik juga. Ada juga yang kelakar dengan jawapannya. Namun teka teki ini hanyalah untuk suka suka.... atau untuk relek relek kan otak kita yang bengang...... Mari kita jawap......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

1. Banyak banyak taik, taik ape yang suka kite cium...?.

2. Banyak banyak tulang, tulang apa yang tak nak di gongong anjing...?

3. Banyak banyak ikan, ikan apa yang selalu sakit perut...?

4. Banyak banyak ayam, ayam ape yang tiada kaki...?

5. Banyak banyak buku, buku ape yang tak boleh di tulis dan di baca...?

6. Banyak banyak buah, buah apa yang tak boleh di makan...? di main jee boleh!.

7. Banyak banyak kueh, kueh ape yang paling besar...?

8. Banyak banyak pokok, pokok ape yang bernama perempuan...?

9. Banyak banyak bunga, bunga ape yang boleh di makan...?

10. Banyak banyak sungai, sungai mane yang banyak buaya...?

11. Banyak banyak pokok,pokok apa pula yang paling berani...?

12. Apakah benda nya semakin di isi semakin ringan..?

13. Apa bendanya di atas batu, kat bawah manusia...?

14. Banyak banyak buah, buah apa yang tidak bertangkai...?

15. Kenderaan apa yang penumpangnya sorang, tapi pemandunya 4...?

16. Dalam bahagian kelapa, apa yang tidak boleh di makan...?

17. Sabuah kapal yang telah lama tenggelam, tapi ada satu lagi yg tertinggal masih hidup di dalamnya. Apa bende nya ..?

18. Sebelum turun bas kita kena buat apa...?

19. Binatang apa yang kuat karate...?

20. Pintu apa yang tidak boleh di tarik, walaupun sampai 10 orang...?

21. Pada seekor ayam, bahagian mana yang paling banyak bulunya...?

22. Apakah binatang, tangannya kat kepala, kakinya kat kepala, badannya pun kat kepala...?

23. Banyak banyak binatang, binatang apa yang kedekut...?

24. Banyak banyak bola,bola apa yang kita selalu hormat...?

25. Banyak banyak gambar, gambar apa yang tak boleh di tonton...?

26. Banyak banyak Gong, Gong apa yang paling kuat dan berat...?

27. Buah apa yang biji di luar, isi di dalam...?

28. Banyak banyak negeri, negeri apa yang tahu bilangannya...?

29. Benda apa yang makin kita potong akan makin tinggi...?

30. Benda apa yang kita potong potong sependek mana pun, namanya tetap panjang...?

31. Batu apa yang paling tua di dunia ini...?

32. Kaki apa yang paling di takuti...?

33. Mee apa yang berwarna hitam...?

34. Ikan apa yang bentuknya empatsegi panjang saja...?

35. Serombongan terdiri dari maharaja dan 9 anak kapal telah tenggelam dalam pelayaran ke Melaka. hanyak 9 dijumpai mati. yang satu lagi kemana...?

36. 8 ekor burung hinggap di dahan, lalu datang seorang pemburu menembak jatuh 3 ekor        burung tersebut. Berapa ekor yang tinggal...?

37. Ada sekumpulan burung merpati melarikan diri setelah petir kuat. Akan tetapi ada se ekor lagi yang tinggal, buat tak tau jee. Kenapa...?

38. Apa bendanya yang naik saja, tak turun turun...?

39. Apa pula bendanya yang turun saja tak naik naik...?

40. Kueh apa yang bungkusnya kat dalam, isinya kat luar...?

41. Pintu apa yang tak boleh di tutup..?

42. Apa bendenya di pegang menangis, di campak ke air bersorak...?

43. Apa benda ada lidah tak boleh becakap, ada misai tak de janggut, ada mulut terlopong jee

44. Apakah benda berbibir tebal, mulut terlopong, asyik nak minum jee...?

45. Apakah benda masuknya hijau,keluarnya merah...?

46. Apa dia, Masa kecil berwarna hijau, bila dah tua warna merah pulak...?

47. Apa dia semakin umurnya panjang, badannya semakin mengecil...?

48. Apa dia waktu malam ia ke tengah, waktu siang duduklah kat tepi...?

49. Apa dia bila kita lari dia pun lari, bila kita berhenti ia pun berhenti juga...?

50. Apa dia bila kita berdiri dia baring, bila kita baring ia pulak berdiri...?

51. Banyak banyak bunga, bunga apa suka berjalan...?

52. Kenapa agaknya orang gali kubur tak pakai baju...?

53. Ada pada abang, ada pada adik, ada juga pada kakak, tapi tak ada pada ibu. Apa dia...?

54. Apa ejaan di baca terbalik, bunyinya tetap sama...?

55. 'milo' di baca terbalik bunyinya 'olim'. Apa jadi kalau kopi di terbalikkan...?

56. Orang yang beli tak pakai, orang yang pakai tak nampak...?

57. Pada bahagian pokok balak, bahagian mana yang awal...?

58. Kenapa pokok balak tak di tebang...?

59. Banyak banyak haiwan, haiwan apa yang jual kueh...?

60. Waktu malam ia hidup, waktu siang dia mati...?

61. Bila kita baling dia hidup, bila kita tangkap dia mati...?

62. Kalau orang sastra kita panggil sastrawan, orang karya di panggil karyawan, tapi kalau budak main di tengah jalan kita panggil apa...?

63. Ada pada manusia, ada di pantai juga ada di dapur, apa dia...?

64. Badan putih bukannya mayat, bertopi hijau bukannya askar. Apa dia...?

65. Banyak banyak ikan, ikan apa yang nama lelaki...?

66. Benda apa yang kalau di langgar atau di campak tak kan mati...?

67. Apa dia jauh di mata, tetapi dekat di hati...?

68. Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson...?

69. Apa dia emak terlentang, anak main taik...?

70. Banyak banyak air air apa yang paling berani...?

71. Buah apa yang di langkah dulu baru di sebut makan...?

72. Paku apa yang boleh di makan...?

73. Buah apa yang bunga nya kat dalam...?

74. Binatang apa yang pandai keluarkan 'head'...?

75. Kita jaga di pun jaga, kita tidur dia tetap jaga...?

76. Dua tambah dua bersamaan empat. Apa jawapan nya...?

77. Makan apa yang tak pernah kenyang...?

78. Pokoknya di bukit, daunnya di air. Apa dia...?

79. Banyak banyak biawak, biawak apa yang berwarna hitam...?

80. Benda tu ayam yang punya, tapi kerbau yang dapat nama...?

81. Kalau jambatan Pulau Pinang tu runtuh, Apa yang timbul...?

82. Ikan apa yang pangkalnya nama orang putih, hujungnya nama Jawa...?

83. Kalau kucing jadi harimau.cicak jadi buaya, tikus jadi monyet, manusia pula jadi?

84. Kalau kambing jadi ayam, kucing jadi ayam, itek jadi ayam.Apa jadi pada ayam...?

85. Banyak banyak sungai, sungai apa yang tak ada ikan...?

86. Banyak banyak tahi, tahi apa yang boleh di makan...?

87. Plenet apa yang paling terkenal...?

88. Apa beza jatuh ke kolam dengan jatuh dari pokok kelapa...?

89. Dalam pokok kelapa, apa yang tidak disebut kelapa...?

90. Bom apa yang tak meletup tapi menyelamat...?

91. Antara kereta dengan motor, mana lebih tua...?

92. Banyak jam, jam apa yang tak ada waktunya...?

93. Kenapa orang naik teksi tak bayar 'duit dahulu'...?

94. Banyak banyak seliper, seliper apa yang paling popular...?

95. Apa dia makan ikut bontot,berak ikut mulut...?

96. Siapa yang paling senang apabila mendengar orang meninggal dunia...?

97. Kenapa orang takut hujan...?

98. Kambing apa yang kakinya satu, jarinya dua...?

99. Nabi apa yang di lahirkan perempuan...?

100. Banyak banyak telor, telor apa yang panjang...?

HAA... MACAMMANE...???. DAPAT TAK JAWAPANNYA. FIKIRLAH HABIS HABIS YEE. KALAU DAH SAMPAI MATI AKAL, TAK TAU APA JAWAPNYA, BOLEH ANTAR EMEL KEPADA KAMI, INSYAALAH, AKAN KAMI BERIKAN JAWAPAN NYA.

EMEL: ahbahalim@gmail.com

  J